LACES - Magdalena Kaltseis

Le laboratoire du LACES accueille une post doctorante

MagdalenaK-119.jpg

Magdalena Kaltseis

Magdalena Kaltseis is an assistant professor at the University of Innsbruck (Austria). She received her PhD in 2021 from Klagenfurt University (Austria) in Slavic Studies (specializing in discourse analysis and Russian linguistics). In her dissertation, she analyzed visual and textual propaganda strategies in Russian TV talk shows during the then so-called “Ukraine conflict” in 2014. This study, entitled TV-Talkshows als Propagandainstrument Russlands im Ukrainekonflikt (2014), was published by DeGruyter (2022). Magdalena Kaltseis’ research interests are in applied linguistics, especially critical sociolinguistics, the war in Ukraine and contemporary Russian media, discourse analysis, visual communication, and second/foreign language education. Her current research project examines the role and concept of the native speaker in French and Russian, and is also plans to conduct a case study of this concept in Ukrainian. She will be at the Université de Bordeaux for two months from September to November 2023 to continue research on this project.

Magdalena Kaltseis has published in both scientific journals and edited volumes. Her most recent article on Russian TV propaganda during the war in Ukraine appeared in Zeitschrift für Slawistik.  Moreover, she is co-editor of two volumes of the open access journal DiSlaw (Didaktik der Slawischen Sprachen), for which she is also a member of the editorial board.

Magdalena Kaltseis

Magdalena Kaltseis est professeure assistante à l’Université d’Innsbruck (Autriche). Elle a obtenu son doctorat en études slaves (axé sur l’analyse du discours et la linguistique russe) à l'Université de Klagenfurt (Autriche) en 2021. Sa thèse porte sur les stratégies de propagande dans les talk-shows télévisés russes en 2014 et a été publiée par DeGruyter (2022) [TV-Talkshows als Propagandainstrument Russlands im Ukrainekonflikt (2014)]. Ses recherches se concentrent sur la linguistique appliquée, en particulier la sociolinguistique critique, la guerre en Ukraine et les médias russes contemporains, l’analyse du discours, la communication visuelle et l’enseignement des langues secondes/étrangères. Son nouveau projet de recherche est centré sur le rôle et le concept du native speaker (locuteur natif) en français et en russe, et il est prévu également de mener une petite étude sur ce concept en ukrainien. Magdalena Kaltseis sera à l'Université de Bordeaux pendant deux mois, de septembre à novembre 2023, pour poursuivre ses recherches sur ce projet.

Magdalena Kaltseis a publié des articles dans des revues et des volumes édités. Son article le plus récent sur la propagande télévisée russe pendant la guerre en Ukraine a été publié dans Zeitschrift für Slawistik.  En plus, elle est co-éditrice de deux volumes du journal DiSlaw (Didaktik slawischer Sprachen), dont elle est également membre du comité éditorial.